Vaccinaties konijn

Myxomatose en Rabbit Haemorrhagic Disease (RHD) zijn twee ernstige besmettelijke ziekten bij konijnen. RHD wordt ook wel Viraal Haemorrhagisch Syndroom (VHS) of viral haemorrhagic disease (afgekort VHD) genoemd en hiervan bestaan twee typen virussen: klassiek RHD (RHDV1) en RHDV2.

• Myxomatose

Myxomatose wordt vooral overgebracht door bloedzuigende insecten zoals muggen en vlooien. Echter dit virus kan ook door direct contact tussen konijnen (bijvoorbeeld contact met een besmet wild konijn) verspreid worden.

• VHS (RHD1 en RHD2)

Ook het RHD virus kan overgebracht worden door direct contact met besmette wilde konijnen of stekende insecten. Daarnaast kan dit virus ook vele maanden in de omgeving overleven en via groenvoer, stro, hooi of besmette kleding uw konijn besmetten.

Bij veel met RHD besmette konijnen worden voorafgaand aan hun plotse dood geen duidelijke symptomen gezien. Dit geldt voor zowel RHD1 als RHD2.

Bij myxomatose duurt het over het algemeen 5 tot 14 dagen voordat de symptomen van de ziekte zichtbaar worden. Bij met RHD besmette konijnen treedt sterfte meestal 2 à 3 dagen na infectie op.

Preventie

• Vaccineer uw konijn jaarlijks tegen myxomatose én RHD1 en RHD2
  • Bezoek jaarlijks uw dierenarts voor een gezondheidscontrole
  • Voorkom contact met wilde konijnen
  • Voorkom zoveel mogelijk contact met muggen en vlooien
  • Bestrijd muggen met insectenwerende strips en netten

Tegenwoordig bestaat er een vaccinatie die bescherming biedt tegen zowel myxomatose als RHD1 en RHD2. Dit vaccin mag gegeven worden bij konijnen vanaf 5-7 weken leeftijd. Het geeft 3 weken na toediening immuniteit, welke vervolgens 12 maanden aanhoudt.

Voor meer informatie: Brochure vaccinatie konijn

Test hier jouw konijnenkennis: Konijnenquiz